Uzgodniłeś z klientem zakres prac i wycenę finansową, wysłałeś gotową pracę wraz z fakturą, a on nagle przestał się odzywać? W tym artykule dowiesz się, jak postępować z windykacją.

Powiadom dłużnika o niezapłaconej fakturze

Jeśli faktura jest przeterminowana o kilka dni, przypomnij klientowi o niezapłaconej fakturze. Czasami klient mógł być na wakacjach, wiadomość e-mail wpadła do spamu lub nastąpiła pomyłka księgowego, który powinien był zrealizować fakturę. Jeśli nawet po tym przypomnieniu faktura nie zostanie opłacona, napisz drugie przypomnienie i poinformuj, że podejmiesz określone kroki, jeśli faktura nie zostanie opłacona w określonym terminie, co może obejmować umieszczenie dłużnika w rejestrze dłużników lub wysłanie zawiadomienia o działaniach wstępnych. Poinformuj klienta z wyprzedzeniem, co zrobisz, jeśli nie zapłaci faktury w określonym terminie, zwykle 7 dni.

Przygotowujemy teraz automatyczną opcję dla taryfy PREMIUM, aby wysyłać e-maile z powiadomieniem o końcu terminu płatności lub zaległej fakturze. Wysłanie wiadomości e-mail zajmie tylko kilka kliknięć, co pozwoli zaoszczędzić mnóstwo czasu.

Ujawnienie dłużnika

Jeśli faktura nie została zapłacona po kilku przypomnieniach, można przejść do kolejnego kroku, jakim jest publikacja dłużnika w Centralnej Ewidencji Dłużników. Znalezienie się w tym rejestrze z pewnością nie jest dobre dla reputacji firmy, więc po powiadomieniu klienta, że zamierzasz podjąć ten krok, możliwe jest, że niezwłocznie zapłaci fakturę.

3bbd0c3a-8c53-416c-bc9d-2f90b9f50ce1_Snímek+obrazovky+2023-08-03+v 11.04.01.avif

Zawiadomienie przed wytoczeniem powództwa

Zawiadomienie przed wytoczeniem powództwa musi zostać wysłane listem poleconym lub pocztą elektroniczną co najmniej 7 dni przed złożeniem pozwu. Jeśli jest więcej niż jeden dłużnik, zawiadomienie przed wytoczeniem powództwa musi zostać wysłane do każdego z nich.

Zawiadomienie przedprocesowe powinno zawierać:

  • kwotę zadłużenia

  • identyfikację dłużnika i wierzyciela

  • opis okoliczności, w jakich dług został zaciągnięty

  • wezwanie do zapłaty

  • zawiadomienie o zamiarze dochodzenia należności na drodze sądowej

  • data i podpis (wierzyciela lub jego przedstawiciela prawnego)

Wniesienie pozwu

W wezwaniu przedsądowym oświadczyłeś, że jeśli płatność nie zostanie dokonana, sprawa trafi do sądu. Ponownie, możesz wnieść pozew samodzielnie lub być reprezentowany przez prawnika.

Pozew powinien zawierać:

  • nazwę sądu, do którego jest skierowany

  • określenie stron postępowania, tj. powoda i pozwanego oraz, w stosownych przypadkach, przedstawiciela prawnego

  • nazwę powództwa

  • opis istotnych okoliczności faktycznych

  • wskazanie dowodów

  • proponowane rozwiązanie lub żądania wnioskodawcy

  • data i podpis

Jeśli pozew jest prawidłowo wniesiony i poparty dowodami, sąd może wydać nakaz zapłaty bez przeprowadzania rozprawy. Jeśli podstawa decyzji nie jest jasna, wszczynane jest postępowanie sądowe. Opłata za postępowanie sądowe wynosi 5% kwoty pozwu. Jednakże w przypadku wygrania procesu, koszty opłaty sądowej pokryje strona przeciwna.